Ohjelmointia oppii kokeilemalla

Opittavat asiat

Pelillinen oppiminen
Koodauksen alkeet
Komennot *
Toistolauseet **
Ehtolauseet ***

Ohjelmointiaiheisia pelejä ja sovelluksia netissä

SCRATCH-oppitunneilla harjoitteita voi tehdä ilman rekisteröitymistä. Tuotoksia ei saa tuolloin talteen. 

Code.org tarjoaa ohjelmointiaiheisia pelejä ja harjoituksia kaikenikäisille. Käytettävissä ilmaiseksi tietokoneella ja mobiililaitteilla.

CODE Kurssi 2 on tarkoitettu oppilaille, jotka osaavat jo lukea ja joilla on jo aiempaa ohjelmointikokemusta. Tällä kurssilla oppilaat luovat ohjelmia, jotka ratkaisevat pulmia, ja kehittävät vuorovaikutteisia pelejä ja tarinoita, joita he voivat jakaa. Suositellaan luokille 2-5.
 

Tutustu Micro:bittiin

Miten askelmittarit toimivat? Pelaa kivi, paperi, sakset-peliä digitaalisesti. Ota radioyhteys kaveriin…

Micro:bittejä on 24 kpl lainattavissa. Tutorit auttavat tarvittaessa.

Lisätietoa löydät Micro:bit-sivustolta.

Välineet:

iPad (jossa asennettuna em. ohjelmat), tietokoneet, micro:bit-salkku.

Ohjeet:

Huomioi oppilaiden lähtötaso. Koodauksen alkeita voi kerrata padeilla Box Islandilla ja tietokoneella code.org-sivuston avulla. Molemmat ovat hyvin helppokäyttöisiä ja oppilaat pääsevät suoraan työn touhuun. Majakka on kaikille alakoulun luokille sopiva konkreettinen koodausalusta, jota voi tehdä myös selainversiona. Scratch Jr:n avulla voit luoda helposti yksinkertaisia omia animaatioita. Scratch jr toimii hyvänä harjoitteluna varsinaista tietokoneella toimivaa Scratchia varten, jolla pystyy luomaan monipuolisemmin omia animaatioita, pelejä jne.
Micro:bitit ovat pieniä fyysisiä piirilevyjä, jotka tietokoneelle tehdyn koodin avulla saadaan ohjelmoitua toimimaan esimerkiksi digitaalisena noppana tai lämpömittarina. Micro:bittien käyttö muuttaa digitaalisen koodin konkreettiseksi toiminnaksi.

 

Vinkki: Kokeile itse peliä/ohjelmaa ennen oppituntia.

Vinkki 2: Hyödynnä koulun OppilasAgentteja ja digitutor-opettajaa

Vinkki 3: Ottakaa micro:bitit koulullenne lainaan vaikka kahdeksi viikoksi ja hyödyntäkää useammissa luokissa.

Tunnin kulku:

Kerrotaan oppilaille lyhyesti pelien perusteet ja annetaan heidän itse tutustua peleihin. Autetaan ja ohjataan tarvittaessa.

On kokeillut koodausta useilla sovelluksilla