3D-suunnittelu ja -tulostus
3D-tulostus on valmistustekniikka, jossa tietokoneella mallinnettu kolmiulotteinen kappale tulostetaan kerroksittain 3D-tulostimella. Kouluissa käytettävät tulostimet käyttävät tulostusmateriaalina PLA-muovia, joka on turvallista, kestävää ja edullista materiaalia. Liedossa on kaksi tulostinta, joita kouluille voidaan lainata. Tulostimet saat käyttöösi tutoropettajan kautta.
Viereisen painike-linkin käyttöoppaaseen on ohjeistettu myös Tinkercad-ryhmän perustaminen, jolloin oppilaat voivat kirjautua selainversioon nimimerkillä.
Minkälaisiin oppimistehtäviin 3D-tulostus sopii?
3D-tulostamisessa tähdätään valmiiseen tuotokseen. Tuotantoprosessissa korostuu eteenkin suunnittelun, mallinnuksen ja muotoilun merkitys, joten kyseinen tekniikka soveltuu hyvin mm. taito- ja taideaineiden oppimistehtäviin.
3D-suunnittelu kehittää oppilaan kolmiulotteista ja matemaattista hahmotuskykyä ja sitä voi hyödyntää esim. geometriaan liittyvissä tehtävissä.
3D-työskentelyn pääpaino on suunnittelussa!
Työt suunnitellaan 3D-mallinusohjelmalla. 3D-suunnittelua voi tehdä ihan sellaisenaankin ilman tulostusajatusta. Netissä on useita tähän tarkoitukseen olevia ohjelmia kuten ilmainen Tinkercad. Opettaja voi luoda itselleen Tinkercadiin opettajatunnuksen ja tätä kautta tunnukset myös luokalleen. Kuvassa esimerkki siitä, miten tulostettavaa tuotteeseen on ulokkeille suunniteltava tuki, jonka voi sahata vaikkapa askartelusahalla irti tulosteesta.
TinkerCad-ohje oppilaan kirjautumiseen luokkakoodilla ja nimimerkillä.
Mistä kannattaa aloittaa?
3D-tulostaminen kannattaa aloittaa helpoista tehtävistä, joiden avulla tutustutaan suunnitteluohjelmaan ja itse tulostimen toimintaan. Helppoja ja nopeasti valmistuvia esineitä ovat avaimenperät, pelinappulat ja leimasimet.
Taitojen karttuessa suunnittelun kohteena voi olla:
- erilaiset hahmot ja figuurit
- kännykkätelineet
- elektroniikkatöiden kotelot
- pienvaraosat
Kun suunnitelma on valmis
Kuvalliset ohjeet tiedoston siirtämiseen tulostimelle.
- Suunnitelmassa kaikki osat on yhdistettävä toisiinsa Group-toiminnolla.
- Anna työlle nimi ja paina Export.
- Valitse tallennusmuodoksi .stl tai .obj (obj-muoto tulee zip-pakkaukseen, josta poimitaan tinker-niminen tiedosto).
- Avaa FlashPrint-sovellus, jonka saat ladattua SoftwareCenterista.
- Valitse File ja Load file.
- Tallentamasi tiedosto löytyy todennäköisesti Ladatut tiedostot-kansiosta.
- Ohjelma saattaa ehdottaa korjausta. Valitse Repair.
- Jos suunnitelma on liian suuri, niin muuta Scale-toiminnolla prosentteja pienemmäksi.
- Paina Start slicing.
- Standard-taso on yleensä riittävä. Tarkista, että laite on Inventor II Series.
- Paina Slice.
- Valitse Nuolilaatikosta Save to Local ja tallenna tiedosto .gx-muodossa muistitikulle TAI Yhdistä USB-johto tietokoneesta printteriin ja valitse oikeanpuolimmainen kuvake Send to Printer ja seuraa ohjeita.