Visio
Liedon kunnan kaikki päiväkodit ja koulut (varhaiskasvatus, esi- ja perusopetus sekä lukio) ovat
opetuksessaan edistyksellisiä tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäjiä. Ammattitaitoinen henkilökunta ja
motivoituneet oppilaat hyödyntävät työssään ja oppimisessaan ajanmukaista ja laadukasta tieto- ja
viestintätekniikkaa erilaisissa ympäristöissä.
Oppimisen ja opetuksen tueksi on luotu joustavia palveluja, jotka edistävät erilaisia oppimistyylejä, tiedon
prosessointia, yhteisöllistä vuorovaikutusta sekä elinikäistä oppimista.
Oppimistilat ovat varustettu ajanmukaisilla, yhtenäisillä ja vakioiduilla esitysratkaisuilla.
Tieto- ja viestintätekniikan palvelut ja päätöksenteko ovat järjestetty tehokkaasti ja avoimesti.
Tavoitteet
Lähtökohdat ja painopistealueet
Tieto- ja viestintäteknologian suunnitelman tavoitteena on osaltaan täydentää olemassa olevia paikallisia
opetussuunnitelmia sekä varmistaa riittävät resurssit tieto- ja viestintäteknisten taitojen opetukseen,
oppimiseen, täydennyskoulutukseen ja kehittämiseen.
Tieto- ja viestintäteknologiset taidot ovat keskeisiä arjen ja työelämän taitoja. Taidot kuvataan
opetussuunnitelmien laaja-alaisissa oppimiskokonaisuuksien sisällöissä, niin esi- ja perusopetuksen kuin
varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa.
Liedon kunnan tavoitteena on taata jokaiselle kunnan oppijalle aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle
tasa-arvoiset oikeudet oppia ja omaksua tietoyhteiskuntataitoja.
Painopistealueet
- Asennemuutos
- Pedagogisen tuen järjestäminen varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa sekä toisella asteella
- Oppilaiden ja opettajien osaamisen kehittäminen laadittujen oppimispolkujen avulla
Koulutuksellisen tasa-arvon lisääminen ja varmistaminen - Oppimisympäristöjen kehittäminen ja yhdenmukaistaminen
- Esitystekniikan uusiminen
- Oppilaiden henkilökohtaisiin laitteisiin siirtyminen portaittain vuosiluokat 4.-9. ja lukio
- Oppilaiden henkilökohtaisten laitteiden käytön tukeminen
- Kehittämis- ja hanketoiminnan edistäminen ja tukeminen
- Seudullisen yhteistyön lisääminen.