mBot-robotti

Makeblockin mBot-robotti on helppokäyttöinen ohjelmoitava robottiajoneuvo, jonka tuo uuden ulottuvuuden ohjelmoinnin oppimiseen ja opettamiseen. Robotin käyttäminen on helppoa. Voit ohjata sitä monella eri tavalla, joten se soveltuu aloittelijasta kokeneemmalle käyttäjälle.

Kuvasa mBot-robotti
Ratkaise haasteet ja opi mitä kaikkea mBot osaakaan!

MBot-robotissa on ohjelmoitavia sensoreita, joiden avulla saat robotin vilkuttamaan valoja, soittamaan hälytysääntä, väistelemään esteitä, liikkumaan kirkkaassa valossa tai jarruttamaan viime hetkellä esteen lähestyessä!

mBot-robottiauto

MBotin käytön aloittaminen on erittäin helppoa pelillisellä  mBlock Blockly -sovelluksella, jonka tutoriaali-osiossa tehtävien haastavuus kasvaa vaiheittain.

Näin pidät mBot-tunteja
Sovelluksen tutoriaali ohjeistaa pelaajaa

Tutoriaali-oppaan avulla 3.-4.-luokan oppilaat voivat suorittaa tehtäviä omaan tahtiin. Opettajan tuen lisäksi parit voivat auttaa toisia työpareja, jos jokin tehtävä tuntuu ylivoimaiselta. 

Alla olevassa linkissä tuntisuunnitelma ensimmäisten mBot-tuntien pitämiseen. Tämä on yllättävän helppoa!

MBotit – Koodauksen harjoittelua käytännössä (3.-9.lk)

Create-osiota 5.-9.-luokkalaiset voivat käyttää vaikkapa pienimuotoisiin kisailuihin. Oppaassa on myös suomennettuna ja selitettynä useita komentoja sekä lisäksi esitelty mBotin sensoreita.

Tässä muutamia tehtäviä ratkaistavaksi.

Haastetehtäviä mBotilla tai Legorobotilla.

Kun tutoriaalitehtävät on suoritettu, on aika kokeilla ohjelmointitaitoja haastetehtävissä.

1. Robotti kiertää esteen

Tehkää algoritmi, jossa robotti kiertää tuolin ja palaa takaisin lähtöpaikkaan. Käyttäkää mahdollisimman vähän lohkoja. Keksikää jokin hauska juttu robotille paluun kunniaksi.

2. Robotti kääntyy esteen kohdatessaan ja palaa lähtöpaikkaan

Tehkää algoritmi, jossa robotti kääntyy vasemmalle esteen kohdatessaan ja jatkaa matkaa. Sama toistuu, kunnes ollaan lähtöpaikassa. Käyttäkää mahdollisimman vähän lohkoja. Robotti antaa jonkun merkin esteen kohdatessaan.

3. Kylväjärobotti

Tehkää algoritmi, jossa robotti kulkee eteenpäin ja istuttaa tietyin väliajoin siemenen ja jatkaa matkaa. Käyttäkää mahdollisimman vähän lohkoja. Miten istuttaminen ilmaistaan (ääni, valo, liike tai kaikki edellä mainitut)?

4. Keksikää itse oma tehtävä ja haastakaa kaverit!

Opettajalle:

Jos ohjelmointi ei tehtävissä onnistu, niin vinkkejä löytyy linkistä Haastetehtäviä.