mBot-robotti
Makeblockin mBot-robotti on helppokäyttöinen ohjelmoitava robottiajoneuvo, jonka tuo uuden ulottuvuuden ohjelmoinnin oppimiseen ja opettamiseen. Robotin käyttäminen on helppoa. Voit ohjata sitä monella eri tavalla, joten se soveltuu aloittelijasta kokeneemmalle käyttäjälle.
Ratkaise haasteet ja opi mitä kaikkea mBot osaakaan!
MBot-robotissa on ohjelmoitavia sensoreita, joiden avulla saat robotin vilkuttamaan valoja, soittamaan hälytysääntä, väistelemään esteitä, liikkumaan kirkkaassa valossa tai jarruttamaan viime hetkellä esteen lähestyessä!
MBotin käytön aloittaminen on erittäin helppoa pelillisellä mBlock Blockly -sovelluksella, jonka tutoriaali-osiossa tehtävien haastavuus kasvaa vaiheittain.
Näin pidät mBot-tunteja
Tutoriaali-oppaan avulla 3.-4.-luokan oppilaat voivat suorittaa tehtäviä omaan tahtiin. Opettajan tuen lisäksi parit voivat auttaa toisia työpareja, jos jokin tehtävä tuntuu ylivoimaiselta.
Alla olevassa linkissä tuntisuunnitelma ensimmäisten mBot-tuntien pitämiseen. Tämä on yllättävän helppoa!
Create-osiota 5.-9.-luokkalaiset voivat käyttää vaikkapa pienimuotoisiin kisailuihin. Oppaassa on myös suomennettuna ja selitettynä useita komentoja sekä lisäksi esitelty mBotin sensoreita.
Haastetehtäviä mBotilla tai Legorobotilla.
Kun tutoriaalitehtävät on suoritettu, on aika kokeilla ohjelmointitaitoja haastetehtävissä.
1. Robotti kiertää esteen
Tehkää algoritmi, jossa robotti kiertää tuolin ja palaa takaisin lähtöpaikkaan. Käyttäkää mahdollisimman vähän lohkoja. Keksikää jokin hauska juttu robotille paluun kunniaksi.
2. Robotti kääntyy esteen kohdatessaan ja palaa lähtöpaikkaan
Tehkää algoritmi, jossa robotti kääntyy vasemmalle esteen kohdatessaan ja jatkaa matkaa. Sama toistuu, kunnes ollaan lähtöpaikassa. Käyttäkää mahdollisimman vähän lohkoja. Robotti antaa jonkun merkin esteen kohdatessaan.
3. Kylväjärobotti
Tehkää algoritmi, jossa robotti kulkee eteenpäin ja istuttaa tietyin väliajoin siemenen ja jatkaa matkaa. Käyttäkää mahdollisimman vähän lohkoja. Miten istuttaminen ilmaistaan (ääni, valo, liike tai kaikki edellä mainitut)?
4. Keksikää itse oma tehtävä ja haastakaa kaverit!
Opettajalle:
Jos ohjelmointi ei tehtävissä onnistu, niin vinkkejä löytyy linkistä Haastetehtäviä.