Oppimisympäristön rikastaminen

Digitaalista osaamista sekä medialukutaitoa voidaan harjoitella muiden leikkien ohella:

  • tuomalla oppimisympäristöön käytöstä poistettuja laitteita ja välineitä
  • rikastamalla leikkiä digitaalisilla kuvilla, videoilla ja äänimaisemilla
  • etsimällä internetistä leikissä tarvittavaa tietoa
  • hyödyntämällä qr-koodeja
  • tarjoamalla mahdollisuuden dokumentoida omia leikkejä
Kuvassa on tietokoneen näppäimistö
Toteutusvinkkejä

Käytöstä poistetut laitteet ja välineet

Näppäimistöt: Kielellistä kehitystä sekä näppäintaitoja voidaan edistää tuomalla oppimisympäristöön käytöstä poistettuja näppäimistöjä. Vapaan leikin lisäksi näppäimistöä voi käyttää esimerkiksi pääsykoodin tai salasanan kirjoittamiseen: ”Jotta pääset kulkemaan ovesta, sinun on kirjoitettava oma nimesi/ muu määrätty sana näppäimistöllä.” Sanan malli voi olla näkyvillä taitotasosta riippuen.

Kuvassa kamera

Muita leikkeihin ja ohjattuun toimintaan sopivia, käytöstä poistettuja laitteita ovat esimerkiksi muut tietokoneen osat, vanhat digikamerat, tablet-laitteet ja älypuhelimet. 

Näitä voi tiedustella esimerkiksi kierrätyskeskuksesta tai lasten huoltajilta.

Kuvat, videot ja äänet

Digitaalisilla kuvilla, videoilla ja äänimaisemilla sekä musiikilla voidaan rikastaa leikkejä. Esimerkiksi erilaisiin rooli- ja teemaleikkeihin voidaan etsiä yhdessä sopivia ääniä tai äänimaisemia internetistä elävöittämään oppimisympäristöä. 

Tarinaan, teemaan tai leikkiin sopivan digitaalisen taustan tai maiseman heijastaminen isolle näytölle tai valkokankaalle luo tunnelmaa ja auttaa sitoutumaan ja eläytymään leikkiin. Esimerkiksi retken voi rajuilmalla toteuttaa sisätiloissa ”elävän” takkatulen tai nuotion loimua katsellen.

Kuvassa takkatuli

Mallit apuna

Internetistä voi etsiä mobiili- tai tablet-laitteella muun muassa erilaisia rakentelu- piirustus- ja askartelumalleja.

Rakennustyömaa -leikki saa uusia ulottuvuuksia, kun etsitään ja katsotaan yhdessä, miten erilaiset työkoneet oikeasti toimivat ja liikkuvat, millaista ääntä ne pitävät ja millaisissa ympäristöissä ne työskentelevät.

Qr-koodit 

QR-koodin taakse voidaan laittaa erilaista sisältöä, kuten pikalinkki johonkin nettisivuun, kuvaan, videoon tai äänitiedostoon. QR-koodi voi sisältää myös pelkkää tekstiä, jolloin viesti näkyy heti koodin skannaamisen jälkeen ruudulla.

QR-koodin voi skannata niin älypyhelimella kuin iPadillakin. iPadissa ei tarvita erillistä sovellusta, vaan QR-koodin sisältöön pääsee käsiksi Kamera-sovelluksella. Avaa iPadin kamera, vie laite QR-koodin päälle ja klikkaa näytölle ilmestyvää osoitepalkkia.

QR-koodin takaa voi löytyä esimerkiksi:

  • Lauluhetkellä vihjeet tekstinä/ kuvina/ videoina/ ääninä
  • Jumppaliikkeitä
  • Erilaisia toiminnallisia tehtäviä
  • Linkki äänisatuun tai e-kirjaan
  • Tehtäviä seikkailuradalle tai kiertopisteille
  • Arvoituksia

Dokumentointi

iPadit tai muut dokumentointiin soveltuvat laitteet tulisivat olla lasten saatavilla siten, että he voivat halutessaan valokuvata ja videoida omia leikkejä, esityksiä, temppuiluja ja muita tärkeiksi kokemiaan tapahtumia.