





Tavoitteita ja toimintaohjeita perusopetukseen

HUONETAULU: Hyvä osaaminen vuosiluokilla 1-2
- järjestellään ja vertaillaan asioita ominaisuuksien perusteella
- harjoitetaan loogista päättelyä
- osataan antaa selkeitä toimintaohjeita
- tutustutaan teknologisiin laitteisiin ja robotiikkaan
- Polkuja ohjelmointiosaamiseen luokille 1-2

HUONETAULU: Hyvä osaaminen vuosiluokilla 3-6
- hyödynnetään mittareita, antureita, automatiikkaa ja robotiikkaa
- opitaan antamaan täsmällisiä toimintaohjeita
- luodaan animaatioita, ohjelmia tai pelejä ohjelmointiympäristössä
- havainnoidaan ohjelmoituja asioita omassa elinympäristössä
- Polkuja ohjelmointiosaamiseen luokille 3-6

HUONETAULU: Hyvä osaaminen vuosiluokilla 3-6
- tutkitaan ympäristöä mittareita, antureita, automatiikkaa ja robotiikkaa monipuolisesti hyödyntäen
- annetaan yksityiskohtaisia toimintaohjeita ohjelmointiympäristöissä
- ideoidaan, käsikirjoitetaan ja toteutetaan yhteistoiminnallisesti animaatioita, ohjelmia tai pelejä
- osataan antaa rakentavaa palautetta tuotoksista
- Polkuja ohjelmointiosaamiseen luokille 3-6

HYVÄ OSAAMINEN VUOSILUOKILLA 7-9
- hyödynnetään algoritmista ajattelua eri oppiaineissa ja projekteissa
- tiedetään miten erilaiset ohjelmointirakenteet kuten toisto, ehtolauseet ja muuttujat toimivat
- osataan tulkita tekstipohjaista ohjelmointikieltä
- suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä pelejä, simulaatioita tai sovelluksia arkipäivän ongelmiin
- oppilas ymmärtää, miten ihmisistä kerättyä tietoa käytetään
- Polkuja ohjelmointiosaamiseen luokille 7-9
Ensin ihmetellään, sitten sovelletaan!
Kun alat opettaa ohjelmointiosaamista, voit pitää tietokoneen vielä tovin kiinni. Tutustuminen ohjelmoituihin ympäristöihin kannattaa oppilaiden kanssa aloittaa ihan muusta. Lue lisää artikkelista: Miten päästä ohjelmointiosaamisen opettamisessa alkuun?