Ohjelmointi_esite

Tavoitteita ja toimintaohjeita perusopetukseen

       HUONETAULU: Hyvä osaaminen vuosiluokilla 1-2

  • järjestellään ja vertaillaan asioita ominaisuuksien perusteella
  • harjoitetaan loogista päättelyä
  • osataan antaa selkeitä toimintaohjeita
  • tutustutaan teknologisiin laitteisiin ja robotiikkaan
  • Polkuja ohjelmointiosaamiseen luokille 1-2 

      HUONETAULU: Hyvä osaaminen vuosiluokilla 3-6

  • hyödynnetään mittareita, antureita, automatiikkaa ja robotiikkaa
  • opitaan antamaan täsmällisiä toimintaohjeita
  • luodaan animaatioita, ohjelmia tai pelejä ohjelmointiympäristössä
  • havainnoidaan ohjelmoituja asioita omassa elinympäristössä
  • Polkuja ohjelmointiosaamiseen luokille 3-6

      HUONETAULU: Hyvä osaaminen vuosiluokilla 3-6

  • tutkitaan ympäristöä mittareita, antureita, automatiikkaa ja robotiikkaa monipuolisesti hyödyntäen
  • annetaan yksityiskohtaisia toimintaohjeita ohjelmointiympäristöissä
  • ideoidaan, käsikirjoitetaan ja toteutetaan yhteistoiminnallisesti animaatioita, ohjelmia tai pelejä
  • osataan antaa rakentavaa palautetta tuotoksista
  • Polkuja ohjelmointiosaamiseen luokille 3-6

HYVÄ OSAAMINEN VUOSILUOKILLA 7-9

  •  hyödynnetään algoritmista ajattelua eri oppiaineissa ja projekteissa
  • tiedetään miten erilaiset ohjelmointirakenteet kuten toisto, ehtolauseet ja muuttujat toimivat
  • osataan tulkita tekstipohjaista ohjelmointikieltä
  • suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä pelejä, simulaatioita tai sovelluksia arkipäivän ongelmiin
  • oppilas ymmärtää, miten ihmisistä kerättyä tietoa käytetään
  •  Polkuja ohjelmointiosaamiseen luokille 7-9
Ensin ihmetellään, sitten sovelletaan!

Kun alat opettaa ohjelmointiosaamista, voit pitää tietokoneen vielä tovin kiinni. Tutustuminen  ohjelmoituihin ympäristöihin kannattaa oppilaiden kanssa aloittaa ihan muusta.  Lue lisää artikkelista:  Miten päästä ohjelmointiosaamisen opettamisessa alkuun?