MakeyMakey

Kokeillaan omien pienten ”laitteiden” valmistamista ja ymmärretään samalla arkisten laitteiden toimintaperiaatteita. Työskentelyn ohessa hahmottuu myös muotoilun ja tuotekehityksen merkitys sekä käsitteet virtapiiri ja sähkönjohtavuus.

  • Lainattavat välineet
    • MakeyMakey-laukku, jossa on kymmenen MakeyMakey-settiä tarvikkeineen. Toiminta pyörii parhaiten, jos työskennellään 2-3 oppilasta/setti. 
    • Saat MakeyMakeyt käyttöösi oman digitutorisi, steam-tutorin tai tvt-pedagogin kautta.
  • Muut välineet
    • Tietokoneita 10kpl
    • Sähköä johtavia materiaaleja (esim. metalliesineitä, foliota, alumiiniteippiä, muovailuvahaa…)
    • Rakenteluun: Paperia, kartonkia, maitopurkkeja, liimaa… yms. askartelutarvikkeita omien laitteiden valmistamiseen.
  • Ennen tunteja
    • Testaa välineitä itse etukäteen n. 30min.
    • Varaa tunnille tietokoneet
1. Tunti - Makey Makeyn perusteet
  • 2. Bongot
    • Hyvä ensimmäinen työ on Bongos, joka löytyy Makey Makeyn apps-sivuilta.
    • Opettajan kannattaa itse näyttää kerran itse alusta alkaen, miten bongot rakennetaan.
    • Bongoja voi soittaa aluksi pelkistä johtojen päistä.
  • 3. Muut kokeilut
    • Bongojen jälkeen ryhmät kokeilevat muita apps-sivulla olevia sovelluksia (esim. Piano).
    • Anna ohje, että nyt johtojen päihin pitää pitää liittää erilaisia sähköä johtavia elementtejä esim. klemmarit, metalliesineet, Makey Makey-kynällä piirretyt “näppäimet”.
    • *Vinkki* Hauska kokeilu on testata toimiiko Makey Makey, jos kaikki luokan oppilaat ottavat toisiaan kädestä kiinni.
2. Tunti - Peliohjain
  • Peliohjaimen rakentaminen
    • Jos käytössä on kaksoistunti, anna toisella tunnilla oppilaille tehtäväksi suunnitella ja valmistaa mahdollisimman toimiva ja kekseliäs peliohjain.
    • Peliohjaimen pohjana voi käyttää vaikka maitopurkkeja tai jotakin muuta vahvaa kartonkia.
    • Peliohjaimessa tulee olla kaikki nuolinäppäimet ja space-näppäin. Ohjeista kiinnittämään huomiota ohjaimen toimivuuteen ja käytettävyyteen.
    • Kun ohjain on valmis, sitä voi testata esim. Super Mariota tai muuta nuolinäppäimillä toimivaa peliä kokeilemalla (mm. Pacman, Paper.io).
      • *Vinkki* Älä päästä oppilaita pelaamaan, ennen kuin ohjain on valmis.
  • Ohjaimien vertailu
    • Kun laitteet ovat valmiit, kiertäkää testaamassa muiden ryhmien ohjaimia ja keskustelkaa käytettävyyden ja muotoilun merkityksestä.

* Omien soittimien valmistaminen on toinen hyvä projekti peliohjainten ohella. Soitinpohjia on paljon apps-sivulla. *

* Kun MakeyMakey on kiinni tietokoneessa, se toimii koneen toisen näppäimistönä nuolinäppäinten, spacen jne. osalta. MakeyMakey ei tarvitse erillisiä sovelluksia tai nettisivuja toimiakseen, vaan se toimii koko ajan ja kaikissa tilanteissa siinä missä tietokoneen oma näppäimistökin. Jos toinen oppilas tekee jotakin oikealla näppäimistöllä ja samaan aikaan toinen oppilas näpyttelee MakeyMakey:ä, voi syntyä kommelluksia. *

 

MakeyMakey – Bongot ja peliohjain (3.-9.lk) 1-2h