Avaa teema painamalla kuukautta!

Punaisista linkeistä avaat oppaat tai muun materiaalin uudelle välilehdelle.

Lisämateriaalista voit valita oman tapasi käsitellä teemaa.

Opetus- ja nuorisotoimi yhteistyössä

Mietitään millainen on hyvä ryhmä.

Ohjeessa nelikenttä:  Hyvä ryhmä PDF

Luokanohjaajat

Tavoitteet:  Kiinnittää huomiota siihen, mitkä asiat vaikuttavat jaksamiseen.

Aloitus: Kehorentoutus (15 min) tai Ankkurointiharjoitus (4´33) (YouTube/mieli.fi)

Käsittely: Hyvän mielen kiertobingo (Hyvän mielen koulu s. 46)

  •  monista jokaiselle HMK liite 10
  • oppilaat kiertävät luokassa etsimässä henkilöitä, joihin väittämät sopivat

Arjen valinnat ja oma hyvinvointi (HMK s. 46)

  • Opettaja lukee mielenterveyden käden teemojen väitteitä, ja oppilas laskee sormen alas, jos väittämät eivät toteudu
  • Lopuksi kätellään vierustoveria jäljelle jääneillä sormilla

Lopetus: Keskustellaan siitä, mikä merkitys mielenterveyden käden teemojen toteutumisella on, mitkä ovat hankalia ja mitä voisi parantaa. Jokainen kirjaa vihkoon ylös kolme konkreettista parannusehdotusta itselle heikoimpaan teemaan.

Mieli ry:n peli / nuorisotoimi

PDF Syvennetään pohdintaa tunteista

Luokanohjaajat + päihdetunnit, nuorisotoimi

Tavoitteet: Tuoda esiin myönteisen ajattelun ja positiivisen palautteen merkitystä.

Aloitus: Myönteisen ajattelun harjoitus (HMK s. 52) tai itsemyötätunto

Käsittely: Positiivinen palaute ja kannustussanat (Rovaniemen hyvinvoinnin vuosikello s. 146)
– Annetaan positiivista palautetta pareittain tai pienissä ryhmissä
– Keksitään kannustavia viestejä ja kannustussanoja itselle

Loppukeskustelu (Rovaniemen hyvinvoinnin vuosikello s. 146)
– Keskustellaan, miltä positiivisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen tuntui apukysymysten avulla

Lopetus: Hyvinvointitaitojen itsearviointi (Roveniemen vuosikello s. 164-165) -> monista oppilaille

Tehtävä – Voimavarat ja vahvuutesi

 

 

Lautapelejä & glögiä

PDF Rentoutuminenhuomaa hyvä ja hyödynnä sitä

Mukana oppilaskunta, tukioppilaat, hyvinvointitiimi ja nuorisotoimi

Tavoitteet: Tukea ryhmäytymistä, lisätä suvaitsevaisuutta ja pohtia sekä kehittää itseä kuuntelijana.

Aloitus: Lämmittelyksi ”Nopeus on valttia” -harjoitus (Hyvän mielen koulu s. 61.)

Käsittely: Erilaisuuden kukka -harjoitus

JA/TAI

Rakentava riitely (Rovaniemen hyvinvoinnin vuosikello s. 180)

Lopetus: Tehdään tunnin lopussa/annetaan kotitehtäväksi ”Tutki kuuntelutaitoasi” -testi  HMK s. 130.

SUK-tunnit/aineenopettajat

7.lk Digijalanjäljet

Lisämateriaali: Turvallisesti netissä

TE / aineenopettajat

Tavoitteet: Tunnistaa omia tai muiden vahvuuksia

Aloitus: Myönteisen ajattelun harjoitus HMK s.52

Käsittely:

1. Vahvuudet esiin -harjoitus HMK s.54
2. Vahvuuskorteilla työskentely -harjoituksia HMK s.54-55

Lopetus: Itsearviointi (Rovaniemen hyvinvoinnin vuosikello s. 190)

Luokanohjaajat

Tavoitteet: Kiinnittää huomiota seksuaaliseen häirintään ja siihen puuttumiseen.

Aloitus: Katsotaan video Ei meidän koulussa-sivustolta.

Käsittely Prezi-esityksen avulla (eimeidankoulussa.fi)
                    Linkki: Opettajan opas

Lisämateriaali:

Luokanohjaajat

Tavoitteet: Ymmärtää, mitä tarkoitetaan sosiaalisilla taidoilla ja pohtia omia sosiaalisia taitoja

Aloitus: Pohditaan yhdessä, mitä tarkoittaa sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. Miten ne eroavat toisistaan? Mitä niihin liittyy? Mikä merkitys niillä on koulussa? Miten sosiaalisia taitoja voi
kehittää?

Käsittely: Käydään läpi diaesitys Sosiaalisista taidoista

Esimerkkejä säännöistä “Näin tulet toimeen ihmisten kanssa” (Ojanen, Markku 2011):
– Hymyile
– Vedä vetäytyviä ja ujoja mukaan
– Ole uskollinen ja luotettava
– Tarjoa apuasi, kun huomaat, että sitä tarvitaan
– Älä korosta itseäsi
– Pyydä anteeksi, jos mokaat
– Ole oma itsesi
– Älä valita turhasta
– Kuuntele
– Kunnioita muita ja heidän mielipiteitään
– Odota parasta
– Älä ole ilkeä

Lopetus: Oma pohdinta vihkoon (tehtävä myös diasarjassa):
– Mitä sosiaalisia taitoja minulla on? (opettaja voi laittaa ko. dian näkyville)
– Miten haluaisin kehittyä sosiaalisissa taidoissa?
– Onko minun helpompi olla sosiaalinen somessa vai livenä? Miksi?
– Miten joukkoon kuulumisen tarve näkyy elämässäni?

Hyvinvoinnin tukena

Hyvä kysymys (hyvakysymys.fi.)  Sivustolla runsaasti podcasteja, artikkeleja, kursseja, tehtäviä, luentoja ym. hyvinvoinnin ja terveystiedon tunneille. Aihealueet: Arki, hyvinvointi ja terveys, ihmissuhteet, kriisit, monikulttuurisuus, nuorten elämä, parisuhde, seksuaalisuus ja vanhemmuus (Väestöliitto 2024).