Opetus- ja nuorisotoimi yhteistyössä.
Mietitään millainen on hyvä ryhmä.
Ohjeessa nelikenttä: Hyvä ryhmä PDF
Luokanohjaajat
Tavoitteet: Kiinnittää huomiota siihen, mitkä asiat vaikuttavat jaksamiseen.
Aloitus: Kehorentoutus (15 min) tai Ankkurointiharjoitus (4´33) (YouTube/mieli.fi)
Käsittely: Hyvän mielen kiertobingo (Hyvän mielen koulu s. 46)
- monista jokaiselle HMK liite 10
- oppilaat kiertävät luokassa etsimässä henkilöitä, joihin väittämät sopivat
Arjen valinnat ja oma hyvinvointi (HMK s. 46)
- Opettaja lukee mielenterveyden käden teemojen väitteitä, ja oppilas laskee sormen alas, jos väittämät eivät toteudu
- Lopuksi kätellään vierustoveria jäljelle jääneillä sormilla
Lopetus: Keskustellaan siitä, mikä merkitys mielenterveyden käden teemojen toteutumisella on, mitkä ovat hankalia ja mitä voisi parantaa. Jokainen kirjaa vihkoon ylös kolme konkreettista parannusehdotusta itselle heikoimpaan teemaan.
Mieli ry:n peli / nuorisotoimi
Luokanohjaajat + päihdetunnit, nuorisotoimi
Tavoitteet: Tuoda esiin myönteisen ajattelun ja positiivisen palautteen merkitystä.
Aloitus: Myönteisen ajattelun harjoitus (HMK s. 52) tai itsemyötätunto
Käsittely: Positiivinen palaute ja kannustussanat (Rovaniemen hyvinvoinnin vuosikello s. 146)
– Annetaan positiivista palautetta pareittain tai pienissä ryhmissä
– Keksitään kannustavia viestejä ja kannustussanoja itselle
Loppukeskustelu (Rovaniemen hyvinvoinnin vuosikello s. 146)
– Keskustellaan, miltä positiivisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen tuntui apukysymysten avulla
Lopetus: Hyvinvointitaitojen itsearviointi (Roveniemen vuosikello s. 164-165) -> monista oppilaille
Tehtävä – Voimavarat ja vahvuutesi
Lautapelejä & glögiä
PDF Rentoutuminen, huomaa hyvä ja hyödynnä sitä
Mukana oppilaskunta, tukioppilaat, hyvinvointitiimi ja nuorisotoimi
Tavoitteet: Tukea ryhmäytymistä, lisätä suvaitsevaisuutta ja pohtia sekä kehittää itseä kuuntelijana.
Aloitus: Lämmittelyksi ”Nopeus on valttia” -harjoitus (Hyvän mielen koulu s. 61.)
Käsittely: Erilaisuuden kukka -harjoitus
JA/TAI
Rakentava riitely (Rovaniemen hyvinvoinnin vuosikello s. 180)
Lopetus: Tehdään tunnin lopussa/annetaan kotitehtäväksi ”Tutki kuuntelutaitoasi” -testi HMK s. 130.
TE / aineenopettajat
Tavoitteet: Tunnistaa omia tai muiden vahvuuksia
Aloitus: Myönteisen ajattelun harjoitus HMK s.52
Käsittely:
1. Vahvuudet esiin -harjoitus HMK s.54
2. Vahvuuskorteilla työskentely -harjoituksia HMK s.54-55
Lopetus: Itsearviointi (Rovaniemen hyvinvoinnin vuosikello s. 190)
Luokanohjaajat
Tavoitteet: Kiinnittää huomiota seksuaaliseen häirintään ja siihen puuttumiseen.
Aloitus: Katsotaan video Ei meidän koulussa-sivustolta.
Käsittely Prezi-esityksen avulla (eimeidankoulussa.fi)
Linkki: Opettajan opas
- Sähköinen ympäristö ja nettiturvallisuus
- Tasaseks – Seksuaalikasvatuksen uusi suunta
- Seksuaalinen häirintä EI OK
- YouTube: #jeesaakaveria: Seksuaalinen ahdistelu
- Tehtävä: Nettikiusaaminen ja rikokset
- Elinan tarina pedagoginen ohje ja Elinan päiväkirjasta-sarjakuva
Luokanohjaajat
Tavoitteet: Ymmärtää, mitä tarkoitetaan sosiaalisilla taidoilla ja pohtia omia sosiaalisia taitoja
Aloitus: Pohditaan yhdessä, mitä tarkoittaa sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. Miten ne eroavat toisistaan? Mitä niihin liittyy? Mikä merkitys niillä on koulussa? Miten sosiaalisia taitoja voi
kehittää?
Käsittely: Käydään läpi diaesitys Sosiaalisista taidoista
Esimerkkejä säännöistä “Näin tulet toimeen ihmisten kanssa” (Ojanen, Markku 2011):
– Hymyile
– Vedä vetäytyviä ja ujoja mukaan
– Ole uskollinen ja luotettava
– Tarjoa apuasi, kun huomaat, että sitä tarvitaan
– Älä korosta itseäsi
– Pyydä anteeksi, jos mokaat
– Ole oma itsesi
– Älä valita turhasta
– Kuuntele
– Kunnioita muita ja heidän mielipiteitään
– Odota parasta
– Älä ole ilkeä
Lopetus: Oma pohdinta vihkoon (tehtävä myös diasarjassa):
– Mitä sosiaalisia taitoja minulla on? (opettaja voi laittaa ko. dian näkyville)
– Miten haluaisin kehittyä sosiaalisissa taidoissa?
– Onko minun helpompi olla sosiaalinen somessa vai livenä? Miksi?
– Miten joukkoon kuulumisen tarve näkyy elämässäni?
Hyvinvoinnin tukena
Hyvä kysymys (hyvakysymys.fi.) Sivustolla runsaasti podcasteja, artikkeleja, kursseja, tehtäviä, luentoja ym. hyvinvoinnin ja terveystiedon tunneille. Aihealueet: Arki, hyvinvointi ja terveys, ihmissuhteet, kriisit, monikulttuurisuus, nuorten elämä, parisuhde, seksuaalisuus ja vanhemmuus (Väestöliitto 2024).
- Hyvinvoinnin vuosikello Rovaniemi
- Leikkipankki MLL
- Tunne- ja turvataitoja lapsille PDF-Opas
- Turvataitoja nuorille PDF-Opas
- Mielenterveyden edistäminen koulussa PDF-opas
- Hyvän mielen koulu painettu kirja
- Hyvää mieltä yhdessä painettu kirja
- Mielenterveys voimaksi painettu kirja
- Nuortennetti.fi
- Nyyti.fi Mielen hyvinvointia opiskelijoille
- Mieli.fi
- Punainen risti: rasisminvastainen toiminta
- Globaalikasvatus.fi – valmiit vinkkireput
- Globaalikoulu.net – näkökulmaa lapsille ja nuorille
- Ouka.fi: etätehtävävinkkejä hyvinvoinnin ja median käytön vahvistamiseen
- Padlet luokille 6-8