Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet:
Hankkeen tavoitteeksi asetettiin osaamisen tuominen lähelle opettajaa ja oppilasta, sekä kattavan pedagogisen tuki -ja koulutusjärjestelmän rakentaminen Liedon kuntaan. Hankkeen päätyttyä Liedon jokaisessa perusopetuksen oppilaitoksessa on koulutettu tutoropettaja, joka hallitsee kunnan järjestelmät. Tuntee uuden opetussuunnitelman ja pystyy tarvittaessa neuvomaan kollegoita sekä järjestämään paikallisia tarvepohjaisia täydennyskoulutuksia.
Toimenpiteet osaamisen kehittämiseksi:
Koulutuksien tavoitteena oli kouluttaa Liedon kunnan tutoropettajat kunnan järjestelmien ja opetussuunnitelman asiantuntijoiksi. Liedon kunnan sähköinen oppimisympäristön kulmakiviä ovat Office365, Edison, Wilma. Laitepuolella käytössä ovat Windows-kannettavat ja iPadit.
Hankkeen aluksi tehtiin linjaus, jonka mukaan koulutuspolun ensimmäisenä osana tutoreille tarjotaan keskitettyjä em. kunnan järjestelmiin ja opetussuunnitelmaan kohdennettuja yhteisiä koulutuksia. Näiden koulutusten antamien taitojen avulla tutorit levittävät osaamista kentälle. ICT:n ympäristötaitojen lisäksi panostimme oppilaiden osallistamiseen, liittymällä mukaan OppilasAgentti-toimintaa, joka on tarkoitus käynnistää syyslukukaudella 2018.
Toisena koulutuslinjana tutorit saivat vapauden räätälöidä henkilökohtaisen koulutuspolun alueellisesta ja valtakunnallisesta tarjonnasta. Jokaiselle tutorille laskettiin henkilökohtainen koulutusbudjetti, jonka puitteissa tutoropettajat voivat hyödyntää alueellisia ja valtakunnallisia koulutuksia. Tutorit pitivät kirjaa käydyistä koulutuksista ja raportoivat niistä esimiehilleen ja kunnan TVT-pedagogille. Innokkuus oman oppimispolun rakentamiseen oli kiitettävällä tasolla. Oppimispoluilta löytyy mm. seuraavia koulutussisältöjä: Arviointi apuna oppimiskulttuurin rakentamisessa, Oppimisprosessi tablettilaitteita hyödyntäen ja Multimodaalisen opetusmateriaalin tuottaminen.
Hankkeen aikana kaikki kunnan tutoropettajat on koulutettu Ville-oppimisympäristön asiantuntijoiksi. Lisäksi Lietoon on saatu oma Ville- kouluttaja, jonka tehtävänä on jatkossa kouluttaa Liedon opettajia Ville-ympäristön käyttäjiksi. Tämä on toiminut myös alkusysäyksenä Liedon kunnan ja Turun yliopiston oppimisanalytiikankeskuksen yhteistyössä. Yhteistyötä on suunniteltu jatkettavaksi yliopiston Opendigi-hankkeen tiimoilta.
Tutoropettajat ovat kehittäneet taitojaan paikallisissa vertaisoppimistilaisuuksissa, joissa on keskitytty kunnan järjestelmien tuntemukseen. Alueellisissa tapahtumissa on ollut mahdollista laajentaa osaamistaan ja verkostoitua alueen muiden toimijoiden kanssa. Esimerkkinä mainittakoon Turun seudun opetusfoorumi, Turun TOP-keskus ja Turun Yliopiston Oppimisanalytiikan keskus.
Arviointia
Hankkeen vaikuttavuutta on arvioitu empiirisin keinoin ja se perustuu pitkälti tutoropettajilta saatuun palautteeseen sekä kentältä saatuihin
viesteihin. Näiden perusteella voidaan todeta, että tutorien osaamisen kehittäminen, heidän päämäärähakuinen toiminta ja läsnäolo kouluyhteisössä, on laskenut kynnystä uuden teknologian käyttöönotossa ja sen pedagogisesti perutellussa käytössä. Positiivista kehitystä on tapahtunut myös asennepuolella. Yhä useammat opettajat ovat ottaneet opetusteknologian mahdollisuudet osaksi opetuskeinovalikoimaansa.
Kuvio 1. Esimerkki tutoropettajan koulutuspolusta