Koodauksen perusteita voi kerrata code.org-sivuston avulla. Scratchilla oppilaat pystyvät luomaan omia animaatioita ja pelejä. Alla olevista linkeistä löytyy suoraan ohjelinkki esimerkiksi oman pelin tekemiseen. Micro:bitit ovat pieniä fyysisiä piirilevyjä, jotka tietokoneelle tehdyn koodin avulla saadaan ohjelmoitua toimimaan esimerkiksi digitaalisena noppana tai lämpömittarina. Lego-robotit voi ohjelmoida liikkumaan ja suorittamaan erilaisia tehtäviä. Micro:bittien ja Lego-robottien käyttö muuttaa digitaalisen koodin konkreettiseksi toiminnaksi.
Vinkki: Kokeile itse ohjelmaa ennen oppituntia.
Vinkki 2: Hyödynnä koulun OppilasAgentteja ja digitutor-opettajaa
Vinkki 3: Scratchin kokeileminen ei vaadi kirjautumista, mutta pitkäkestoisempi
työskentely (esim. tallentaminen) onnistuu vain tilin luoneille.
Vinkki 4: Ottakaa micro:bitit tai Lego-robotit koulullenne lainaan vaikka kahdeksi viikoksi ja hyödyntäkää useammissa luokissa.
Ohjeet Scratchin käyttöön: http://koodiaapinen.fi/kirjasto/scratch/jakso-1/
Ohjeet jahtauspeliin: https://scratch.mit.edu/ideas
Lego-robotti ja rubikin kuutio: https://dreambroker.com/channel/er9smley/5c3sljkt