On luonut koodaamalla sisältöä

Taidot 3
Ohjelmat:
Opittavat taidot:

Pelillinen oppiminen, Koodauksen perusteet, 

Komennot *   Toistolauseet **   Ehtolauseet ***

Välineet:

Tietokoneet, micro:bit –salkku, padit (joissa asennettuna Mindstorms EV3)

Ohjeet:

Koodauksen perusteita voi kerrata code.org-sivuston avulla. Scratchilla oppilaat pystyvät luomaan omia animaatioita ja pelejä. Alla olevista linkeistä löytyy suoraan ohjelinkki esimerkiksi oman pelin tekemiseen. Micro:bitit ovat pieniä fyysisiä piirilevyjä, jotka tietokoneelle tehdyn koodin avulla saadaan ohjelmoitua toimimaan esimerkiksi digitaalisena noppana tai lämpömittarina. Lego-robotit voi ohjelmoida liikkumaan ja suorittamaan erilaisia tehtäviä. Micro:bittien ja Lego-robottien käyttö muuttaa digitaalisen koodin konkreettiseksi toiminnaksi.

Vinkki: Kokeile itse ohjelmaa ennen oppituntia.

Vinkki 2: Hyödynnä koulun OppilasAgentteja ja digitutor-opettajaa

Vinkki 3: Scratchin kokeileminen ei vaadi kirjautumista, mutta pitkäkestoisempi
työskentely (esim. tallentaminen) onnistuu vain tilin luoneille.

Vinkki 4: Ottakaa micro:bitit tai Lego-robotit koulullenne lainaan vaikka kahdeksi viikoksi ja hyödyntäkää useammissa luokissa.

Ohjeet Scratchin käyttöön: http://koodiaapinen.fi/kirjasto/scratch/jakso-1/

Ohjeet jahtauspeliin: https://scratch.mit.edu/ideas

Lego-robotti ja rubikin kuutio: https://dreambroker.com/channel/er9smley/5c3sljkt

Tunnin kulku:

Tutustuminen: Code.org ohjaa käyttäjää omatoimiseen työskentelyyn. Varsinainen työskentely 1. Tehkää oma peli Scratchilla yllä olevan linkin kautta avautuvien seikkaperäisten ohjeiden avulla. 2. Tehkää koodi, jolla saatte laitteen toimimaan halutulla tavalla (micro:bit tai Lego-robotit)

On luonut koodamalla sisältöä